perjantai 3. syyskuuta 2010
pakoputkiliimaa...? mistä.
30. toukokuuta 2010. Silloin lamda-anturi päätti poistua hitsausten kera pakoputken juurikäyrästä. Samana päivänä vaihdoin alle uuden putken.. jonka kiinnitys on nyt pettänyt kaksi kertaa saman korvakkeen katkettua. autolla on tällävälin ajettu tuhatkunta kilometriä, joten ainakaan vanhuuttaan ei korvake ole katkeillut. Katsoppa alkuperäisen kiinnikkeen muotoa, siinä on tukikaaret z, x ja y suuntiin. Tästä syystä se on jaksanut auton alla yli kymmenen vuotta..
Uudessa putkessa korvake oli tämmöinen tanan läpyskä, murentuneena kuin näkkileipä. Mahtaneeko olla edes rautaa. Sulamisjälki reunassa (materiaalivahvuus 2mm) kertoo edellisestä hätäkorjauksesta, räiskäsin katkenneen korvakkeen hitsaamalla takaisin edelliskerralla. Mutta eikös tää hemmetin läpyskä kostanut korjauksen katkeamalla kahdesta kohtaa uudelleen..
Suivaantuneena korvakkeen katkeiluun ja sen aiheuttamaan pakoputken vuotamiseen vein koko kotteron tarkastettavaksi, vaan siltä varalta että syy katkeiluun olisi putken väärä asennus tai moottorin ylisuuri liikkuminen rikkinäisen kiinnityspuslan takia... Katkeilun syyksi osoittautui kuitenkin vain korvakkeen materiaalin säästämis-into. Vain kaksi millimetriä paksu latta liian jäykästä materiaalista ei kestä kolmen metrin pituista pakoputkiyhdistelmää. Huvittavinta tässä on se, että ostaessani putken sain myyjän melkein suutahtamaan epäillessäni kiinnityksen kestävyyttä. Nyt kun otin yhteyttä liikkeeseen sattuneesta syystä, siirtyi vastuu korvakkeen heikkoudesta ja mahdollisesta putken ja asennustyön hyvittämisestä, maahantuojalle.. Liike ei luonnolliseti ole kiinnostunut asiasta sen enempiä. Olkoon niin. Eihän minunkaan ole pakko siinä puljussa käydä...Nyt olen korvannut läpyskän kunnollisella kiinnnikepannalla ja aion varmuudeksi vielä hitsauttaa sen kiinni putkeen puristuksen sijasta. Tässä on vaan vielä yksi ongelma. Tai oikeastaan kaksi. jos haluan korvausta heikkolaatuisesta putkesta, täytyy minun ostaa uusi putki tilalle, irroittaa viallinen putki ja toimittaa se maahantuojalle tutkittavaksi. (on kokemusta, 99% päätöksistä on asiakkaalle kielteisiä, koska asennusvirhe versus materiaalivirhe arvioidaan asianomistajalla.) Tutkimisen jälkeen maahantuoja päättää, korvataanko virheellinen tuote ja asennuskustannukset. MUAHAHAA...Toinen ongelma on tuloillaan, pakosarjan vastainen kiinnityslaippa on osoittanut venymisen ja murtumisen merkkejä.. eikä ihme, sillä sen päällä on levännyt koko pakoputkiston paino, kun korvake toisesta päästä on pettänyt. :-(
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti