..Ei välttämättä mielenkiintoinen, mutta teen sen silti.. Vanhan puuveneen omistaminen täytyy olla harrastus, tai sitten "massia" pitää olla rutkasti. Koska jälkimmäinen vaihtoehto ei osu, niin harrastetaan sitten. (kaikkein varmimmin veneestä silloin tulee omistajansa näköinen)
Vähäistä yleiskuvaa puolelta toiselle. Salamalla avitettu vastavalokuva (ensimmäinen) on minusta kuvaavin. Nokka koholla vaikka mikä riivaisi..
Sitä keulimista olen hiukan joutunut hillitsemään, koska veneen puolessavälissä oleva kaikuluotaimen viistoanturi ei enään ollut vedessä yksin ajettaessa.. Siksi nämä säädettävät evät.. en väitä omaksi keksinnökseni, mutta itse ne suunnittelin ja tein. (siksi siis "oman näköinen")
Kikkailua on muuallakin, lähinnä turvallisuusajattelun tyyppisiä. Peräsimeen kääntelyyntarvitaan ruutia kun veneellä peruutetaan. Silloin virtaus potkurin edessä pyrkii kääntämään peräsimen kiinni potkuriin.. vaan se on tällä kummallisella ketjulla estetty. ketjun kiinnityksessä oleva jousi pitää ketjun sotkeutumattomana.
"Konehuoneessa" on turvalisuuden nimissä siirretty sähköt tälle puolelle...
.. Ja polttoaine sekä vesi toiselle puolelle moottoria. Moottorikopassa on kaksi tehokasta tuuletinta bensahuurujen poistamiseksi, ja polttoainesäiliö..
.. On pikairroitettavaa mallia.
Pakoputkikaan ei liikoja kuumene, sen sisällä on jäähdytysvesi. Osin siksi on viimeinen vaimennin kumia ja muovia.
Sähköliitännät on helppo tarkistaa, linkin irroitus paljastaa viallisen paikan.
Mukavuutta edustaa moottorin ja vaihdelaatikon kaukosäätö..
.. Kunnon kojelauta suojakansineen ja tietysti mukiteline..
..Joka löytyy myös keulasta (keskellä saa mukin moottorikopan päälle, toimii myös ruokapöytänä)
Kuvajainen kompassin pinnasta. no, onneksi kompassi on kestävä. Suunta kertoo venepaikan ihanteellisesta sijainnista.
Siitä huolimatta on vene suojattava. Koska veneellä ei ajeta päivittäin, ei tarvita kuin yksi ukkosmyrsky ja vene on täynnä vettä.. Siis rakensin listoista kevyen kehikon ( kaksi osaisen) pressua varten..
Kehikon tieltä piti saada pois valot.. Joten valomasto on teleskooppimallinen ja juurikappale taittuu peräsimen viereen.
Kulkuvalot on toteutettu leditekniikalla ja mahtuvat hyvin kehikon alle.
Pyökki, ruostumaton teräs ja paksu polykarbonaattilevy lasihionnalla.. omaa käsialaa. Veneen valot ovat varotoimi, tässä moottoritehot jäävät alle rekisterivaatimusten..
Ai niin, se pressu piti laittaa..
Kuten näkyy, ei pressun päälle jää "vesikuoppia", eikä reunan alle pääse tuuli.
Että tämmönen purtilo. Sillä on kyllä nimikin, mutta kilvet odottavat tekijäänsä.. on tässä kaikenlaista kierroksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti